در این پست شما را با یکی از عجایب دنیای فورویل درایو آشنا می کنم.. فورد برانکو! این خودرو که از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۶ تولید آن به طول انجامید در نسل اول خود یعنی برانکو های اتاق کوچک که یانکی ها ارلی برانکو (early bronco) صداش می کنند، توانست از رقیب اصلی خود یعنی جیپ cj5 جلو بزند و محبوبیت و مقبولیت قابل قبولی! بدست آورد.. برانکو اتاق کوچک در ابتدا با موتور های ۶ سیلندر معرفی شد و به دلیل سیستم تعلیق فنر لول خیلی خیلی جان سختی که داشت – بد نیست بدونید این سیستم دقیقااا همین مدلی است که الان در تویوتا های اف جی ۷۰ میلیتاری استفاده می شه!- از همان ابتدا مورد توجه طبیعتگردان، شکارچیان و کسانی که در خارج از مسیر های معمولی به سر می بردند!.. قرار گرفت. سیستم تعلیق عقب هم همان فنر شمش معمولی جیپی است!.. اما روی دیفرانسیل! یعنی دقیقا همون چیزی که در حال حاضر کلی براش هزینه می کنید تا فنر های شمش زیر اکسل را بیارید بالا!.. اولین گیربکسی که ارائه شد سه سرعته دنده فرمونی بود اما در مدل های پایانی و پس از نصب موتور ۸ سیلندر ۳۰۲ گیربکس اتومات c4 هم قابل سفارش بود. برانکو به دلیل ابعاد مناسب و در عین حال فضای بیشتر نسبت به جیپ و دور فرمون خیلی زیاد ( شعاع گردش کم) به فروش بسیار بالایی دست یافت.. تا اینکه درسال های ۷۵، ۷۶ و ۷۷ به دلایل مختلف که شخصا به اوج رسیدن طراحی خودرو در آن دهه ی خاص و در آن کشور خاص را دلیل اصلی میدانم، طراحی برانکو اتاق کوچک از چشم مصرف کنندگان افتاد! و مجذوب دوج رم و شورلت بلیزر شدند و اتاق های بزرگ و زیبایی عضلانی را به کاربردی بودن ترجیح دادند… در این زمان فورد با طراحی بی نظیر و نو آورانه و بسیار خلاقانه ای فورد برانکو اتاق بزرگ را معرفی کرد و سیستم تعلیق را ارتقا داد و در نهایت یک خودروی اتاق بزرگ با سیستم تعلیق فنر لول و ظاهری عضلانی تر از دوج رم و شورلت بلیزر را روانه بازار کرد.. در پست بعدی و با معرفی تنها برانکو اتاق بزرگ xlt ایران مطالبی در خصوص این محصول بی نظیر فورد برایتان خواهم نوشت.

برانکو اتاق کوچک ما که از ابتدا تا زمانی که من به سراعش بروم در مالکیت یک نفر بوده، تا حد بسیار زیادی رنگ فابریک است!.. تودوزی کاملا فابریک و موکت کف همان موکتی است که فورد برایش نصب کرده!.. موتور این خودرو به صورت فابریک ۳۰۲ بود که در کارگاه عقاب طلایی یک دور آن را کامل باز کرده و پس از ویرایش با لوازم کاملا نو بازسازی کردیم و گیربکس این خودرو از همان نمونه های فابریک دنده فرمانی دوست داشتنی است!.. تا امروز گلگیر های عقبش بریده نشده و من هم این خطا را نخوام کرد! تجربه ای که پس از اورهال فنی داشتم سواری بسیار راحت و چابکی فوق العاده بوده و از نکته های خیلی قابل توجه دو لاستیکه بودن درب های بغل و عقب خودرو است که به هیچ عنوان خاک وارد اتاق نمی شود!.. و این در حالی است که لاستیک هایش تا کنون عوض نشده اند!..

تصاویری که می بینید در دشت لار گرفته شده است.. با آپدیت بعدی تصاویری از زمان بازسازی موتور و اورهال های فنی خواهم گذاشت… ۲۷ تیر ۹۸

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *