بازسازی کلاسیک فعالیتی زمان بر و پر هزینه شامل تمامی خدماتی است که در عقاب طلایی ارائه می شود. البته درست نیست که در ابتدای مطلب از هزینه ها صحبت به میان آوریم اما باید در نظر داشت که با توجه به شرایط حال حاضر و قیمت دلاری لوازم وارداتی بدون در نظر گرفتن تخمین منطقی از هزینه های نهایی قدم نهادن در این مسیر منجر به موفقیت نخواهد شد.

بد نیست بدانید اورهال موتور، بهبود وضعیت سیستم تعلیق و فرمان، ترمیم بدنه و تودوزی و همچنین تعمیر کامل سیستم برق و الکتریکال پشت داشبرد و کل مجموعه سیم کشی خدماتی هستند که برای رفاه حال مشتریان به صورت مجزا قابل ارائه هستند و صرفا نیاز به بازسازی اساسی نمی باشد.

در بحث بازسازی کلاسیک خودرو های قدیمی به دو مفهوم بر می خوریم. بازسازی به سبک و روش کارخانه ی سازنده؛ یعنی محصول نهایی دقیقا مطابق آنچه کمپانی در سال تولید به مشتری ارائه می کرده باشد و یا بنابر شرایط و سلایق مالک دچار تغییرات و بروزرسانی گردد. به روش اول که خودرو به شرایط اولیه زمان تولید خود باز می گردد، بازگردانی (Restoration) و به روش دیگر بازسازی (Rebuild) گفته می شود. البته در مفهوم عام به هر دو روش بازسازی اتلاق می گردد. برای درک بهتر، در تصویر زیر جیپ آهو آبی رنگ تحت بازگردانی قرار گرفته و جیپ چروکی سبز رنگ برای استفاده های بسیار خاص در حال بازسازی است.

در زیر دو نمونه از اتومبیل هایی که توسط عقاب طلایی بازسازی و بازگردانی شده اند را ملاحظه می کنید، جیپ گلدن ایگل به حالتی که در سال ۱۹۷۸ ارائه می شده بازگشته و جیپ شهباز برای مصارف آفرود و طبیعت گردی به قطعات ممتاز تجهیز گشته و به صورت سفارشی بازسازی شده است. پیشرانه و سیستم انتقال قدرت جیپ بازگردانی شده به صورت فابریک تعمیر و یا تعویض شده و در قسمت تودوزی تمامی جزئیات کارخانه سازنده رعایت شده حال آنکه جیپ شهباز با افزایش حجم سیلندر، کاربراتوری با دبی بیشتر، سیستم جرقه مسابقه ای ضرایب انتقال قدرت سنگین تر و نهایتا رینگ و لاستیک مخصوص بازسازی شده است.

در ادامه شورلت کاستوم مدل ۱۹۷۸ با موتور جی ام ۳۵۰ و گیربکس اتوماتیک ۳۵۰ و فورد برانکو اتاق بزرگ ۱۹۷۸ با موتور ۳۵۱ ویندسور و گیربکس سی ۶ سفارشی را ملاحظه می کنید که ضمن بازسازی به شرایط امروزی در آمده اند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه به آنچه در خلال یک پروژه ی بازسازی یا بازگردانی در عقاب طلایی می گذرد به پردازیم، باید از موتور شروع کنیم. 

صرفا به دلایل سلیقه ای پروژه را بعد از بازکردن قطعات و tear down شدن از موتور شروع می کنم؛ یا تعمیر، یا بازسازی و درس آپ ظاهری و یا اگر مالک خوش ذوق باشد و علاقمند به قدرت بیشتر ” ویرایش ” انجام می گیرد. تعمیر زمانی صورت می گیرد که نقصی موجود باشد اما درس آپ صرفا رنگ آمیزی و استفاده از کیت های افترمارکت که به این منظور فروخته می شوند می باشد. معمولا یک جفت درب سوپاپ، سینی جلو و هواکش اسپرت نهایت یک پروژه درس آپ می شود که این روز ها قیمتش رو به افزایش است. ادلبروک، ویند، موروسو و تعدادی دیگر از سازندگان محصولات فراوانی در این زمینه روانه بازار کرده اند.

ویرایش اگر مد نظر باشد، حتی اگر موتور به صورت اکبند و crate engine خریداری شده باشد باز هم باید تا ریز جزئیات باز شود، روی میز پهن شود، بلوک ماشین کاری شود، سر سیلندر ها توسط دستگاه cnc فرز پرت شوند، تمامی پیچ ها با نمونه های ARP تعویض شوند، نسبت تراکم سنجیده و تغیر کند ( اگر تنفس غیر طبیعی مد نظر بود کاهش و در غیر این صورت تا حد مطلوب افزایش یابد ) و … تا نهایتا به میزان قدرت و گشتاور مطلوب و قابل لمس برسد. برای موتور حرف های زیادی برای گفتن هست که در جای مناسب-شاید ویدیویی در آپارات- بدان خواهم پرداخت. در ادامه برخی از پروژه های موتور سازی عقاب طلایی را شاهد هستید. 

یکی دیگر از قسمت هایی مورد توجه، سیستم انتقال قدرت شامل مجموعه کلاچ یا تورک کانورتور، گیربکس، احتمالا کمک گیربکس!، دیفرانسیل یا دیفرانسیل ها! و قطعات اتصالی می باشد.

پس از آگاهی از انتظارات مشتری بهترین انتخاب های مطرح می شوند و سپس دوباره بررسی شده و شاخ و برگ هایش زده می شود تا نهایتا بهترین تلفیق؛ از نظر تعداد سرعت گیربکس، نوع کمک، ضریب دیفرانسیل، نوع پوسته دیفرانسیل، نحوه ی اتصال گاردون ها و … پیاده سازی شود.

یکی از مواردی که در این قسمت بیش تر مورد بحث قرار می گیرد این است که از دیفلاک استفاده کنیم یا دیفرانسیل های کلاچدار و اگر دیفلاک مد نظر است از نوع برقی باشد یا بادی و یا هوزینگ کلاچدار استوک و دست چندم قابل قبول است یا نه حتما باید آکبند تهیه شود و پرسش هایی از این قبیل که در واقع پاسخ قطعی برای هیچ یک موجود نبوده و تنها باتوجه به شرایط استفاده و انتظارات مشتری باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین انتخاب ضریب دیفرانسیل ( نسبت کرانویل به پینیون ) بحث تعیین کننده ایست! چه برای مصارف آفرودی و چه در استفاده های روزانه و یا اگر مسابقه دهنده ی آخر هفته ای باشید و یا حرفه ای! در این خصوص هم اگر فرصت مناسبی پیش آید تمایل دارم مطالبی ارائه کنم اما به صورت خلاصه و نتیجه تجارب شخصی این است که اگر موتور را تقویت می کنید و به خصوص گشتاور را بالا می برید بهتر است ضریب دیفرانسیل کمتر شود مثلا اگر از موتور ۶ سیلندر با دیفرانسیل هایی ۱۰٫۴۱ در جیپ شهباز استفاده می کردید و اکنون موتور ۸ سیلندر ۳۰۴ یا ۳۶۰ یا هر هشت سیلندر دیگری نصب کرده اید بهتر است گیربکس کمک احتمالا دنا ۲۰ را به نمونه دنا ۳۰۰ ارتقا دهید و دف ها را با نمونه ۱۳٫۴۳ تعویض کنید در غیر این صورت گیربکس سه سرعته یا چهار سرعته جیپ شهباز شما بسیار آزار دهنده خواهد بود. مگر اینکه به نمونه srt4 پنج سرعته ارتقا یابد! بحث ضرایب دنده بیش از این پیچیده و آشفته است و بهترین تلفیق با مشاوره و تفکر و تجربه است که به دست خواهد آمد… در ادامه تصاویر مربوط به سیستم انتقال قدرت را شاهد هستید. در یکی از تصاویر تورک پلیت (فلایویل) موتور جی ام ۴۵۴ در حال ایجاد تغیراتی برای نصب گیربکس اتوماتیک gmth700 توسط دستگاه سی ان سی می باشد. و در تصویر دیگری هوزینگ ساده در کنار هوزینگ کلاچدار قابل رویت است.

در ادامه به سیستم تعلیق و فرمان بر می خوریم و اگر سیستم ترمز را هم در این قسمت بگنجانیم مهم ترین بخش از نظر ایمنی را تشکیل می دهند. در واقع یک خودرو می تواند ضعیف باشد، زشت باشد و یا کند باشد و امورات راکبش را بگذراند اما اگر ایمن نباشد نه تنها برای سر نشینانش خطرناک خواهد بود بلکه یک تهدید برای تمامی خودرو ها و افراد دور و اطرافش به حساب می آید! و این شوخی نیست. حتما شنیده اید پلوس فلان ماشین برید و یا پیچ چرخ هایش برید و چرخ در رفت و به خودروی دیگری برخورد کرد و خسارت به بار آورد… یا اینکه ترمز برید! و یا بد تر از آن فرمان برید!.. همه ی این بریدن های ناخوش آیند می توانند منجر به خسارات بعضا غیر قابل جبران شوند. پس این قسمت سخت ترین و پر تمرکز ترین بخش یک بازسازی اساسی است.

جدای از توجه و دقت خاصی که معطوف این بخش می گردد، یکی از چالش هایی که امروزه متوجه مشتریان می شود این است که سیستم تعلیق کش بیاید یا از دیفلاک استفاده شود و چرخ جدا شده از زمین لاک شود؟ شخصا معتقدم این وزن خودرو و نوع تعلیق است که تعیین می کند. من ترجیح می دهم فورد برانکو با زیربندی ممتاز امریکایی مثل یک پنیر پیتزا کش بیاید اما پاژن مرتب با بوش هایی که مرتبا دچار استخوان درد می شوند هرگز کش نیاید و اگر چرخی بلند شد همان جایی که هست بایستد و با استفاده از هوزینگ ایرلاکر ARB قفل شود! 

در خصوص کیت های افزایش ارتفاع هم اول نمونه های امریکایی بعد استرلیایی و بعد تنها نمونه ی تایلندی PROFENDER مورد قبول است و به هیچ عنوان گول کیت های دست ساز داخلی را نخورید که جز اتلاف وقت، هزینه و کاهش ایمنی چیزی حاصل نمی شود. مشاهده قامه های بلند و دست ساز واقعا کفر مرا در میاورد و متوجه نمی شوم چطور راننده متوجه از بین رفتن تعادل نمی شود؟ کیت های افزایش ارتفاع کارخانه ساز با توجه به میزان افزایشی که می دهند دارای قطعه ای بنام کستر پلیت هستند که با افزایش میزان کستر چرخ های جلو پایداری را به طور ملموسی افزایش می دهد. در ادامه تصویری از جیپ چروکی با کستری بیش از ۲۲ درجه را خواهید دید که مالک در زمان سپردن خودرو از بی تعادل بودن آن در پیچ ها رنج می برد و پس از تحویل با ابراز رضایت فراوانی گفت “جیپ من مثل کادیلاک شده!”. پس مراقب سیستم تعلیقتان باشید تا مراقب خودتان و عزیزانتان باشید!

 

از دیدگاه من فعالیت های صدرالاشاره بالاتر از سطوح فنی بوده و بیشتر جنبه هنری پیدا می کنند و بازسازی ضمن اینکه شامل تعمیر موتور، تعمیر گیربکس، زیربندی سازی، باتری سازی و سیم کشی، رنگ و صافکاری، تودوزی و تزیئینات است در عین حال شبیه به هیچکدامشان نیست!  سعی من در گنجاندن تمام مطالب در این صفحه قطعا بیهوده است و حتی مطالعه چندین کتاب در این باره هم کفایت نمی کند. اما دوست دارم تا جایی که می توانم مخاطب را بیشتر با این صنعت آشنا کنم. در خلال بازسازی پیش می آید به قطعه ای نیاز داریم و یک دفعه تمامی موجودی آن در کشور تمام یا شاید قایم می شود! و مشتری نمی تواند از پس هزینه های خریداری تا تحویل آن در کشور براید لذا اقدام به تولید قطعات می کنیم. مانند اسپیسر های ۶ به ۶ که برای یک پروژه تولید کردیم و از نمونه برزیلی وارداتی به استناد تست آزمایشگاهی بهتر درامد و برای مدتی آن را به بازار ارائه کردیم. یا کستر پلیت های دست سازی که برای جیپ اتاق کوچک و فول سایز تولید کردیم و … در واقع هیجان این کار به همین غیر قابل پیش بینی بودنش است!

و نهایتا برای پایانی دلنشین به آنچه خواندید و دیدید، در خصوص تودوزی و نحوه ارتباط راننده با خودرو تنها به همین نکته مهم اشاره می کنم که تمامی زحماتی که برای یک خودرو می کشید، در واقع، برای بازدیدکنندگان همایش و عابران پیاده و رانندگان دیگر است و تنها تودوزی زیبا، راحت و کارا برای خودتان می ماند! که البته اگر از علاقمندان خودرو های امریکایی باشید همه چیز را یکجا خواهید داشت!

 

با احترام-امیرعباس